Bezpośrednim przodkiem klarnetu był instrument
zwany z francuskiego „chalumeau”, co w języku polskim tłumaczymy jako szałamaja. Szczyt jej popularności przypadał na początek XVIII wieku. W
porównaniu z dzisiejszym klarnetem szałamaja nie posiadała ani baryłki ani
oddzielnej czary głosowej. Zazwyczaj miała siedem otworów. Rozpiętość skali
szałamaji obejmowała 10 dźwięków. Choć niektórzy autorzy (Rice), utrzymują, że mogła
uzyskać dźwięki wyższe poprzez wzmocnione zadęcie, to jednak jej konstrukcja
predysponowała ją do gry w niższym rejestrze. Przez pewien czas cieszyła się ogromną popularnością, ale
jej słabo brzmiący, przytłumiony ton sprawiał, że możliwości jej użycia były
ograniczone. Szałamaja swym dźwiękiem odmalowywała takie emocje jak smutek czy
melancholia. Wykorzystywano ją również do muzyki o motywach pastoralnych.
Oto kopia szałamaji J.Ch.Dennera znajdująca się w Museum of Fine Arts w Bostonie.
Jak brzmiała szałamaja? Posłuchajmy kopii instrumentu J. Ch. Dennera:
Szałamaje występowały w czterech odmianach różniących się
strojem: sopranowa, altowa, tenorowa i basowa i często łączone były w zespoły. Poniżej od lewej:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz